بررسی عصر آخرالزمان _ قسمت 1

بسم الله الرحمن الرحیم

«آخرالزمان» واژه ای که در این زمان به دنبال هربحثی می آید. شاید شما متون مختلف را مطالعه کرده و سوالاتی از خود در این باره پرسیده باشید. با توجه به وضعیت عصر حاضر خوب است که با احادیث و روایات در مورد دوران آخرالزمان اشنایی داشته باشیم، باشد که با دوری از نهی ها حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف باشیم.
                                                                                                                                    امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف مي فرمايد: [1]
                                                                                                                                    «و امّا الحوادث الواقعۀ فارجعوا فيها الي رواة حديثنا؛
                                                                                                                                    فانّهم حجتي عليكم و انا حجة الله عليهم»

و اما حوادثي كه واقع مي­شود، پس در آن­ها رجوع كنيد به راويان حديث ما
(علما و فقهاي اسلام شناس)‌ كه آنان حجت من بر شما هستند و من،
حجت خدا بر آنان

در اینجا قصد داریم با استناد از احادیث و روایات، این برحه ی زمانی را مورد بررسی و توصیف قرار داده و شباهت های دنیای امروزی ما را با دوران آخرالزمان بازگو کنیم.
ابتدا برای شروع این بحث باید گفت که بر اساس حدیثی از امام صادق علیه السلام :« علیه السلام، همانند دانه‌ های تسبیح، یکی پس از دیگری می‌آید.» [2] پس باید به این مهم اشاره نمود که این نشانه ها همواره همراه یک دیگر نمی آیند و همچنین بر اساس روایات ممکن است بداء [3] صورت پذیرد.

قطعا سوال های زیادی ذهن مارا به خود مشغول کرده اند. یکی از سوال هایی که بر اساس روایت مشهور «دین داری در مانند گرفتن اتش در دست است» [4] مطرح میشود این است که چرا در این زمان دین داری سخت تر از سایر زمان هاست؟ که ما در اینجا با ذکر چند حدیث به توصیف اخلاق مردمان اخرالزمان می پردازیم تا به پاسخی مطلوب برسیم.

«اسلام و ایمان، غریب مى شود، همان طور که در ابتدا غریب بود»،
«مساجد از نظر ظاهرى آباد، ولى از نظر هدایت خراب هستند»،
«انسان دین خود را مى فروشد، به گونه اى که ممکن است صبح مؤمن باشد و عصر کافر شود یا عصر، مؤمن باشد و صبح کافر گردد»،
«جو عمومى و حاکم، جو کفر و بى دینى است ؛ به گونه اى که حتى بعضى از مؤمنان را نیز متزلزل کرده و به کفر دعوت مى کند»،
«ملت هاى دیگر از ادیان خود، گمراه مى شوند»،
«هر کس که پرچم گمراهى بلند کند، هوادارانى خواهد یافت»،
«با عقاید اسلامى - حتى ایمان به خدا - به طور علنى برخورد مى شود»،
«شنیدن حقایق قرآن، بر مردم گران آید ؛ اما شنیدن باطل آسان است»،
«مردم نسبت به وقت نماز، بى اعتنا مى شوند»،
«بدعت ها ظاهر و زیاد شود»،
«حلال، حرام شود و حرام، حلال» و ... [5]

با توجه به مفاهیم گنجانده شده در این جملات مبین، نشان از این است  که در زمان اخر الزمان  پس رفت اعتقادی افراد، ظاهر سازی افراد برای دین داری و رنگ باختن برخی مردم از  دین رایج می شود.

امام علی (علیه السلام) میفرمایند:
« یکون حیره و غیبه تضل فیها اقوام و تهتدى فیها آخرون»؛
«غیبت و حیرتى پیش خواهد آمد که گروه هایى گمراه مى شوند و دسته اى دیگر هدایت مى یابند».[6]

به طور کامل  وضعیت دیندارى در آخرالزمان سخت و شکننده و میزان رویگردانى اغلب مردم از دستورات الهى، زیادتر است.

این مسئله دلایل مختلف اى مى تواند داشته باشد، از جمله:
1. تحریف در اموزه های دینی: برپایی گروه ها و ادیان مختلف که از حقانیت، معنویت و سخنان راستین اسلام عاری اند و با جهالت و تفکر نکردن در میان امت ظاهر می شود.

2. ظواهر فريبنده­ی دنياي امروز؛ شايد به جرئت بتوان گفت، عامل اصلي و مهم­تر در سختي دينداري در دورهی  آخرالزمان، وضعيت فرهنگي دنياي مادي است.
غول­هاي ارتباط جمعي و رسانه­اي، از يك طرف، به شدت با اسلام درگير شده­اند و با انواع تخريب­ها و تحريف­ها‌ و سياه­ نمايي­ ها، سعي بر آن دارند كه چهره­ی خشن و سياهي از اسلام نشان دهند و در اين كار، چنان ماهرانه و شيطنت­آميز واقعيت­ها را تحريف و تخريب مي­كنند كه حتي برخي از مسلمانان نيز دچار ترديد می­شوند و گاه از دين خود شرمنده مي­شوند، و از طرفي ديگر، ظواهر دنيا را چنان فريبنده و زيبا جلوه می­دهند و انواع فساد و فحشا‌ را در جامعه پخش مي­كنند، به گونه­اي كه مردم در كنترل كردن اميال و غرايز خود بايد مجاهدت و تلاش فراوان بكنند. بازار فسادهاي مالي و اخلاقي، چنان گرم می­شود كه برخي، همه چيز را به فراموشي می­سپرند و حتي انسانيت را نيز زير پا قرارمی­دهند و سخن از حيوان مدرن مي­گويند و معتقد می­شوند که انسان يكي از اقسام حيوانات است نه بيش­تر!
روشن است كه با فساد علني دنياي امروز، حفظ دين و معنويت، بسيار مشكل است.

البته هرچند حفظ دين و عمل به وظيفه، در دنياي پرتلاطم و سراسر ظلم و فساد، كاري دشوار است، ولي پاداش انسان­هاي متدين و دين­مدار نيز افزون است. در روايتي پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله وسلم) فرمودند: «به زودي گروهي بعد از شما مي­آيند كه يك نفر از آنان، اجر پنجاه نفر از شما (صحابه) را دارد».
اصحاب گفتند: «يا رسول­الله! ما با تو در بدر و اُحد و حنين شركت داشتيم و قرآن در ميان ما نازل شد».
پيامبر اکرم فرمودند:
«اگر بر شما وارد مي­شد آن­چه آنان تحمّل مي­كنند، مانند صبر آنان صبر نمي­كرديد». [7]

مؤمنان آخرالزمان، به فرموده­ ی امير مؤمنان علیه السلام : در كارها و فداكاري­هاي نيك و بزرگ مسلمانان صدر اسلام شريك­ اند. [8] و اينان، كساني هستند كه پيامبر، آنان را برادر خود خوانده و آرزوي ديدار آنان را کرده است [9] و افرادي هستند كه خداوند، آنان را اولياي خود خوانده است [10] و پيامبر در حق آنان فرمود: «خوشا به حال صابران در غيبت كه اينان حزب­ الله هستند». [11]

اگر حفظ دين در اخر الزمان دشوار است به همان نسبت به عوامل و زمينه ‏هاي ديندار شدن نيز بهتر و بيشتر فراهم است. براي نمونه در هيچ زماني به اندازه زمان ما ابزار و وسايلي كه بتوان به كمك آنها دين را شناخت فراهم نبوده است: مانند كتاب،رسانه های صوتی تصویری و نيز گسترش دانش و معارف . اگر در گذشه شخصي براي استماع حديثي فرسنگ‏هاراه سمت بيابان را طي مي‏نمود امروز با زدن چند كليد رايانه و يا مراجعه ساده به كتابها و نيز امواج راديويي و تصويري و... مي‏تواند به همان اطلاعات دسترسي پيدا كند.
علاوه بر آن كه مردم آخر الزمان ازعقل و هوش بيشتري برخوردارند.

از امام سجاد(علیه السلام) نقل شده كه فرمودند:
خداوند آيات سوره توحيد و نيز اول سوره حشر را براي مردم آخر الزمان نازل كرده است.
چرا كه مردم آخر الزمان از عقل و بينش بالاتري برخوردارند، بنابر اين از اين جهت هيچ بي‏عدالتي صورت نگرفته است. از زاويه ديگر ايمان در آخرالزمان ارزش بيشتري نيز دارد.

بنابراین در این دوران عده اى از مردم، به اوج تقوا و دین دارى رسیده و به آن پایبند هستند. اینان یاران و دوستداران حضرت مهدى عج الله تعالی فرجه الشریف هستند و تلاش مى کنند تا زمینه ظهور و قیام آن حضرت را فراهم سازند و جامعه را آماده کنند.

در پایان خوب است که سخنی از حاج اسماعیل دولابی را یاد اور بشویم. ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:
ﻣﺜّﻞ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﺪﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ۴ ﭘﺴﺮ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺗﺎﻗﯽ ﺣﺒﺲ می کند ﻭ  می گوید ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺍﺗﺎﻕ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﻣﻦ ﻣﯿﺮﻭﻡ ﻭ ﺑﺮﻣﯿﮕﺮﺩﻡ.
ﺍﻣﺎﺧﻮﺩ ﻣﯿﺮﻭﺩ ﭘﺸﺖ ﭘﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺑﭽﻪ ﻫﺎﯾﺶ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﯿﮑﻨﺪ.

ﺍﺯ ﻧﺒﻮﺩ ﭘﺪﺭ ﺳﻮﺀ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺑﻪ ﺑﻬﻢ ﺭﯾﺨﺘﻦ ﺍﺗﺎﻕ ﻭﺷﺮﺍﺭﺕ؛ ﭘﺴﺮﺍﻭﻝ
ﭘﺴﺮﺩﻭﻡ ﮐﻪ ﻣﯿﺒﯿﻨﺪ ﭘﺴﺮ ﺍﻭﻝ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﯿﺮﯾﺰﺩ ﻭﺷﺮﺍﺭﺕ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﻣﯿﻨﺸﯿﻨﺪ ﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺑﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﮐﺮﺩﻥ ﮐﻪ ﺑﺎﺑﺎ ﺑﯿﺎ ﺑﺎﺑﺎﺑﯿﺎ!
ﭘﺴﺮﺳﻮﻡ ﮐﻪ ﺍﺻﻼ‌ ﭘﺪﺭ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﺧﻮﺩ ﺳﺮﮔﺮﻡ ﻣﯿﺸﻮﺩ؛
ﺍﻣﺎ ﭘﺴﺮﭼﻬﺎﺭﻡ ﮐﻪ ﺩﯾﺪﻩ ﭘﺪﺭ ﭘﺸﺖ ﭘﺮﺩﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﺮﺗﺐ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﺗﺎﻕ ﻭ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﻧﯿﺎﻣﺪﻥ ﭘﺪﺭ ﻧﯿﺴﺖ، ﺍﻭ ﻣﯿﺪﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﭘﺪﺭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﯿﺒﯿﻨﺪ ﭘﺲ ﺑﺎﺧﻮﺩ ﻣﯿﮕﻮﯾﺪ ﻫﺮﭼﻪ ﻫﻢ ﭘﺪﺭ ﺩﯾﺮﺗﺮ ﺑﯿﺎﯾﺪ ﻣﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﻣﯿﮑﻨﻢ ﻭ ﭘﺪﺭ ﻫﻢ ﻣﺮﺍ ﻣﯿﺒﯿﻨﺪ، ﺩﺭﻋﯿﻦ ﺣﺎﻝ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺁﻣﺪﻥ ﭘﺪﺭﻧﯿﺰ ﻫﺴﺖ.
ﺁﺭﯼ ﺍﯾﻦ ﻣﺜﺎﻝ ﺩﻗﯿﻘﺎ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﺳﺖ!
ﻣﺮﺩﻡ ﺁﺧﺮﺍﻟﺰﻣﺎﻥ!
ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺍ ﺑﻬﻢ ﻣﯿﺮﯾﺰند؛ ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﺍﺻﻼ‌ ﺁﻗﺎ ﺭﺍﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﺧﻮﺩشان ﻣﺸﻐﻮل می شوند؛ ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﻫﻢ فقط ﺩﺭﻣﺴﺠﺪ ﺑﺴﺖ می نشینند و می گویند ﮐﻪ ﺁﻗﺎﺑﯿﺎ ﺁﻗﺎﺑﯿﺎ، اما ﺑﺪﻭﻥ ﻫﯿﭻ ﺣﺮﮐﺘﯽ، و دسته ی چهارم شروع می کنند به منظم کردند جامعه، ان شاءالله که ما جز عده چهارم باشیم.

منابع:
[1] كمال الدين، ج2، ب 45 ، ح4
[2] بحار الانوار 52 / 235
[3] امام صادق علیه السلام
[4] میرزاحسین نوری،مستدک الوسائل ،بیروت، مؤسسه آلبیت، سال 1388، ج 12 ص 33.
[5] تمامی احادیث از کتاب پرسش های مهدویت
[6] الغیبه نعمانی، ص104؛ تاریخ غیبت کبری، ص246.
[7] بحار، ج52 ،‌ص130، ح26
[8] بحار، ج52، ص131، ح32
[9] بحار، ج52، ص133، ح36
[10] بحار، ج52، ص143،‌ح59
[11] بحار، ج52، ص143، ح60